Cursisten seizoen 2016-2017


Deze muzikanten volgen lessen bij Kunstbedrijven Zuidhorn.
Aline Cazemier, bugel
Annemiek Jager, trompet
Corien Gosker, sop. Saxofoon, les van Jildou Renema te Zuidhorn
Mechy Janssen, trompet
Niels Jager, slagwerkles bij Wiggo v.d. Schoot te Zuidhorn
Jantine Cazemier, bugel.
Zij krijgen les van Durk Krol te Grijpskerk.

Al de leerlingen spelen in het jeugdorkest.
Het jeugdorkest is opgericht februari 2010. Het orkest staat onder leiding van Marianne van der Heide.




Oefentips

Oefen elke dag . Het "buzzen" (spelen op je mondstuk) is zeer goed: vijf minuten laag "buzzen" en twee minuten lange tonen per dag. Strek je lichaam voordat je begint met oefenen, rek je helemaal uit: adem heel diep in naar je buik. houd je adem vijf seconden vast. Adem uit. even wachten.vijf keer herhalen.

Probeer door je mondstuk te fluiten. probeer dan het mondstuk zelf te laten fluiten en doe het niet met je lippen. Doe dit per toon acht seconden en steeds een toon hoger en lager.

Speel al de niveaus van spel elke dag. Oefen staand en zittend om en om. maar let erop dat je rug altijd recht is.

Houd je instrument altijd schoon, vooral de ventielen en stembuis.

Houd altijd een potlood bij de hand op je standaard.

Enkele adem oefeningen: adem vier tellen IN. adem vier tellen UIT. herhaal dit met de volgende ratio's: 2:4 2:6 2:8 2:10 4:6 4:8 4:10 4:12 6:12 6:10 6:8 6:4 6:2. rust daarna enige tijd en kom op adem.

Denk niet 'hoge' noten, denk 'wijde' noten. open je mond en gebruik meer lucht op een optimale manier.

Houd je ogen open als je aan het spelen bent. Vooral wanneer je hoge noten probeert te spelen, speel flexibele oefeningen met zachte passages.

Adem diep en laag in, relaxed, als je ingeademd hebt mag je de adem niet vastzetten in je keel. Om dit te controleren is de volgende oefening handig: adem diep in, zet het vast onder in je buik, relaxed en begin dan te praten. Als het goed is heeft niemand, maar ook jijzelf niet door dat je buik helemaal vol lucht zit. Probeer het nu door het vast te zetten in je keel en merk het verschil.

Speel moeilijke vingeroefeningen zeer langzaam en zacht. dit is de enige manier om ze correct in te studeren. Versnel niet voordat je de oefening perfect kunt spelen in de langzame tempi.

Denk als je laag speelt aan de toon OW en doe alsof je een hete kroket in je mond hebt. Voor de middelste tonen AA, voor de hoge tonen EE en I, en voor de hele hoge tonen. relaxed.. en laat de lucht het werk doen.

Speel op je eigen manier. gebruik je eigen discipline!!!

De ademhaling

Ademen is als lopen, iets wat je nou eenmaal kunt. Toch merk je dat als je je bewust afvraagt wat je nou eigenlijk doet, je ineens stopt met ademen of struikelt over je eigen voeten. Toch kun je daar wat aan doen. Of je nu zingt, spreekt of blaast, het is in alle gevallen precies hetzelfde: je dient de adem volkomen onder controle te hebben. De adem moet zo verfijnd kunnen worden geregeld, dat missers uitgesloten zijn. Daarom is het nodig dat er wordt getraind, tot je de adem volkomen beheerst.

Hoe werkt de ademhaling
Ademhalen is eigenlijk niet de juiste term voor het proces wat we hier bedoelen. Je haalt geen adem, maar krijgt die door een goede beheersing van verschillende spieren in de borstkas en de buik.

De inademing
De middenrifspier (diafragma) vlakt af en door samentrekking van de tussenribspieren worden de ribben opgeheven. Daarbij neemt de omvang van de borstkas naar alle kanten (in voor- en achterwaartse en zijdelingse richting) toe. Door vergroting van het borstkasvolume wordt als vanzelf lucht naar binnen gezogen.

De uitademing
Door het op spanning houden van middenrif en tussenribspieren kan de lucht gecontroleerd en gedoseerd ontsnappen. Door het samentrekken van de buikspieren kan de uitademing worden versterkt of kan bijvoorbeeld in stoten worden uitgeademd. Het zo lang mogelijk op spanning houden van de tussenribspieren en het middenrif wordt de ademsteun genoemd. Pas aan het eind van de ademstroom verslappen middenrif en tussenribspieren. Na een korte adempauze wordt weer ruimte gecreŽeerd voor een inademing. Met een goede houding en een goede ademhaling als basis verbeter je het gehele uitgangspunt om optimaal te musiceren.

De hierboven beschreven ademhaling die gebruikt moet worden bij blazers, is een zogeheten diafragmale ademhaling, ofwel een middenrif-ademhaling (wie kent niet de term "laag ademen, dus niet de schouders optrekken bij de inademing"). De rug moet, evenals alle andere lichaamsdelen, ontspannen blijven. Bij een gespannen rug zijn meestal ook de tussenribspieren verstijfd. Hierdoor wordt een evenwichtige ademhaling vrijwel onmogelijk. Elke druk op de borstkas belemmert de ademhalingsbeweging.

Gespannen spieren worden als "koud" ervaren. Bij een ontspannen "warm" gevoel in de rug zullen de tussenribspieren automatisch hun werk doen. Hierdoor ontstaat vooral ruimte in de onderrug, wat belangrijk is voor een ontspannen keel. Bij een ontspannen gevoel in de borst openen de luchtpijp, bronchieŽn en longblaasjes zich, zodat het strottenhoofd ontspannen blijft. Een goede ademhaling, de middenrif-ademhaling, met een ontspannen houding is dus zeer belangrijk als basis voor het goed hoornspelen. Immers het spelen op lucht is alleen mogelijk wanneer er voldoende en beheersbare lucht aanwezig is. Een adem-controle die voortkomt uit een goede ademhalingstechniek.

Ademsteun
Ademsteun is de controle van de uitademingsspieren in de buik zodat er een gecontroleerde ademspanning wordt opgebouwd. Deze controle gebeurt vanuit een punt. Dit punt is het HARA-punt (HARA is japans voor buik) en zit 2 tot 3 cm onder de navel. Hiermee beheers je het middenrif en kan je zeer gedoseerd lucht afgeven en zo min mogelijk van je kostbare energie doelloos verliezen. Je kan hierdoor zoveel lucht op het instrument zetten als nodig is. Bij slecht gebruik van ademsteun kunnen rugklachten, asthma en hyperventilatie ontstaan.